Dobroczynna szałwia hiszpańska

 

Cóż za cudowne czasy, w których przyszło nam żyć! Wszystkie cuda natury, które były kiedyś dostępne tylko w określonych lokalizacjach, są w tej chwili na wyciągnięcie ręki. Szałwia hiszpańska to nasionka, których skład i właściwości doceniali już Aztekowie. Uprawiali oni nasiona chia równie powszechnie co kukurydzę czy fasolę.

Salvia hispanica jest bogata w wartości odżywcze. Przede wszystkim jest bogata w kwasy omega-3 (ma ich wyższą zawartość niż łosoś!), które odpowiadają za prawidłową pracę mózgu, działają kojąco na układ nerwowy dzięki czemu uspokajają, wspomagają wzrok i są niezbędne w trakcie ciąży – dla zdrowia matki i dziecka. Dodatkowo, kwasy omega-3, przeciwdziałają chorobom serca i nadciśnieniu.
Nasiona szałwii hiszpańskiej są także bogate w błonnik i dobrze przyswajalne białko. Wysoka zawartość błonnika wpływa stymulująco na układ trawienny, a ponadto zapewnia poczucie sytości, co ułatwia odchudzanie. Obecność białka docenią szczególnie wegetarianie.
Jednak to nie wszystko, chia zawiera też potas (reguluje ciśnienie), magnez (wspiera serce), wapń (wzmacnia kości), żelazo, fosfor, witatminy C, A i E, tiaminę, ryboflawinę i niacynę – istny koktajl witaminowy!
Nasiona chia można jadać na surowo – jako dodatek do jogurtów, płatków czy sałatek. Sprawdzą się również dodane do wypieków, namoczone w wodzie lub soku podziałają jako zagęszczacz, ponieważ chłonąc wilgoć tworzą żelowatą substancję.